royopreis.reismee.nl

Persbericht

Onderstaand persbericht heb ik geschreven voor de krant. Hierin kun je precies lezen waaromik naar Kirgizie ga en wat ik er ga doen. Veel plezier met lezen!

Roy van den Broek in Kirgiziƫ

In de voetsporen van Marco Polo

Roy van den Broek (22) uit Veldhoven is de komende weken in Kirgiziƫ met Togetthere, een gezamenlijk initiatief van Kerk in Actie, ICCO en de Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Voor de krant schrijft hij over zijn ervaringen tijdens de ontdekkingsreis naar Kirgiziƫ. Vandaag deel 1: Een introductie.

Ik studeer aan de Fontys lerarenopleiding in Tilburg het vak Aardrijkskunde. Deze studie is heel divers en sluit perfect aan op het thema van de reis: De nieuwe Kosmopoliet, een wereldreiziger. En als er een wereldreiziger was, dan is het wel Marco Polo, vandaar het Marco Poloproject. Ik ga hem ruim zeven eeuwen later achterna. Samen met een cameraploeg en een reispartner, zal ik de ontmoeting aan gaan met een andere, voor ons vreemde, cultuur. Wat voor een shock zal dit voor mij zijn als ik mijn welvarende, democratische en een van de meest ontkerkelijkte landen van Europa, verlaat. Om vervolgens af te reizen naar een arm en streng gelovige republiek waar om de haverklap volksopstanden uitbreken, en nomaden en zwerfkinderen het straatbeeld uitmaken.

Hoe het begon

Natuur en cultuur laten mijn hart sneller kloppen. Enerzijds het onbekende van het land, qua klimaat, landschap en de prachtige natuurlijke schoonheden. Anderzijds de voor mij onbekende stijl en manier van leven in een hoofdzakelijk Islamitisch land. Meteen kwamen allerlei vragen naar boven, die bij mij beantwoord moesten worden: Waar ligt Kirgiziƫ eigenlijk precies? Hebben ze daar fietsen? In wat voor een huis leven zij? Op welke leeftijd trouwen de meeste mensen? Hebben ze er kerken? Lopen vrouwen in Boerkha's? Moeten kinderen werken voor het huishouden? Leven mannen en vrouwen gelijk? Kennen ze een multiculturele samenleving? Is er vrijheid van meningsuiting?

Ruim een half jaar geleden kregen alle studenten van Fontys Hogescholen een e-mail. Hierin vroeg de organisatie naar mensen die een interculturele ontmoeting aandurfden. Na een sollicitatiebrief met CV en een pittig selectiegesprek werd ik uiteindelijk uitgekozen. Samen met 19 andere studenten mocht ik naar India of Kirgiziƫ. Ik sprong een gat in de lucht, dit was een unieke kans!

Cultuurshock

Om ons zo goed mogelijk voor te bereiden op onze reis, die waarschijnlijk voor een grote cultuurshock zal gaan zorgen, kreeg iedereen een uitgebreid voorbereidingsprogramma. Twee weekenden en 2 volle dagen moesten ons klaarstomen. Het eerste voorbereidingsweekend, in een hostel in Valkenswaard, ontmoetten we de andere kandidaten van de reis en de organisatoren. Toen werd ons duidelijk naar welk land we gingen, wat we daar precies gingen doen en ook met wie ik ging.

Straatkinderen

Aan het einde van het weekend werd ik gekoppeld aan Lotte (19), studente pedagogiek in Tilburg. Samen gaan wij naar Kirgiziƫ, en wel in de hoofdstad, Bisjkek. Wij zullen het ontwikkelingsproject CPC gaan bezoeken. Dit is het Centre for the Protection of Childern. Net als in andere ex-communistische landen, is ook Kirgiziƫ geconfronteerd met een groeiend aantal kinderen, Voornamelijk afkomstig uit de plattelandsregio's. Zij leven min of meer gedwongen op straat en nemen niet meer deel aan onderwijs en familierelaties. Velen staan bloot aan fysiek, emotioneel en/of seksueel geweld. Door ondervoeding enerzijds en zwaar lichamelijk werk anderzijds geeft hun fysieke toestand ook problemen. CPC helpt, door de basisbehoeften van de zwerfkinderen te verbeteren en de rechten van het kind onder de aandacht te brengen.

Tijdens het tweede voorbereidingsweekend werd de groep vaak in tweeƫn gesplitst. We kregen toen specifiekere informatie. Er kwamen mensen van de organisatie op bezoek die ons meer vertelde over de projecten, we kregen lessen over het land en de cultuur en we moesten o.a. onze visumaanvragen invullen. Dit was achteraf nog een heel gedoe mede door de oud-communistische bureaucratie in Kirgiziƫ.

Taliban

Kirgiziƫ ook wel Kyrgyzstan (5,2 miljoen inwoners), is een land in Centraal- Aziƫ wat grenst aan Oezbekistan, China, Kazachstan en Tadzjikistan. Ruim driekwart van de bevolking is Moslim, de overige mensen zijn Russisch Orthodox. Tot 1917 werd het land bewoond door jagers en nomaden. In 1936 werd Kirgiziƫ een onafhankelijke republiek binnen de Sovjet-Unie. In 1991, na bijna 70 jaar communistisch bewind, viel de Sovjet-Unie uiteen en verklaarde Kirgiziƫ zich onafhankelijk. In 1993 werd een grondwet van kracht die het staatshoofd verregaande bevoegdheden gaf. Mede hierdoor werd het in de afgelopen jaren onrustig in de vorm van opstanden en demonstraties. De verkiezingen verliepen frauduleus wat zelfs leidde tot een volksopstand onder leiding van de oppositie, genaamd de Tulpenrevolutie. Mede door deze onrusten en, sinds 1996, de aanwezigheid en vermeende groei van moslimfundamentalisten onder leiding van de Taliban, hebben we ook nog een veiligheidstraining gehad. Dit gebeurde in Soesterberg, waar we leerden hoe om te gaan in, en met, gevaarlijke en onverwachte situaties. Bijvoorbeeld tijdens een overval, opstand of gijzeling. Doordat wij enerzijds hun taal niet spreken en anderzijds zij ook amper Engels verstaan is de communicatie heel lastig. Gelukkig wordt Kirgiziƫ geroemd om hun zeer gastvrije en vriendelijke bevolking. Omdat er bijna geen buitenlanders in Kirgiziƫ komen, willen ze alles van je weten.

Gratis educatief materiaal

De organisatie reist in twee weken langs alle 5 de koppels die verspreid over Kirgiziƫ zijn geplaatst. Zij zullen tijdens het bezoek kijken of alles goed verloopt. Met hun zal ook een cameraploeg reizen die alles filmt onderweg. Al het filmmateriaal van de twee cameraploegen, uit India en Kirgiziƫ samen, zal verwerkt worden tot een documentaire, die in november van dit jaar zal draaien op het Erasmus Filmfestival in 's-Hertogenbosch. Zij zijn de bedenker en medefinancier van het project. Ook wij als koppel krijgen twee camera's mee. Tijdens ons verblijf houden wij ons naast de ontwikkelingshulp ook bezig met het verzamelen van beeldmateriaal. De bedoeling is dat we in beeld brengen wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen de culturen van Kirgiziƫ en Nederland. Aan de volgende onderwerpen kun je dan denken: het gezinsleven, werk en werkeloosheid, de rol van vrouwen in de samenleving, media en communicatie en religie. We hebben voor de hantering van de camera en opnametips een volle dag mediatraining gehad, zodat de makers verzekerd zijn van goed beeldmateriaal. Bij terugkomst in Nederland gaan wij met professionals aan de slag om bij het verworven beeldmateriaal lesopdrachten te ontwikkelen. Dit educatieve materiaal zal tijdens het Erasmusfestival gratis worden verspreid aan alle voortgezet onderwijs scholen in Nederland.

Marco Polo

Het uiteindelijke doel van mijn reis is dus om kinderen in Nederland in contact te laten komen met de cultuur in Kirgiziƫ d.m.v. het ontwikkelde lesmateriaal, zonder dat zij daar zelf voor naar Kirgiziƫ moeten reizen. Ik ben hun ontdekkingsreiziger en treed dus in de voetsporen van Marco Polo.

Aanstaande zaterdag 26 april vertrek ik naar Almaty in Kazachstan, vanuit daar reizen we per bus verder naar Bisjkek, waar we de volgende dag worden opgevangen door de verschillende organisaties. Hopelijk laten de internetvoorzieningen in Kirgiziƫ het toe, zodat ik jullie tijdens mijn reis op de hoogte kan houden van mijn ervaringen.

Relevante links:

De weblog van Roy van den Broek: www.royopreis.reismee.nl

Meer informatie over het project en de site van de organisatie Togetthere:

www.togetthere.nlPersbericht